NiePOSpolita rewia

Standy i displaye goszczą dziś nie tylko w sklepach spożywczych i supermarketach. Coraz częściej można je spotkać także w księgarniach czy sklepach muzycznych.

© Artplex

Materiały wspierające sprzedaż, popularnie zwane też materiałami POS od angielskiej nazwy Point-of-Sale, mogą przyjmować najróżniejsze formy i kształty. To nie tylko duże kartonowe displaye, które mijamy w sklepowych alejkach, potykacze spotykane przed restauracjami czy kolorowe wobblery kiwające się przy regałach w markecie. Wraz z rozwojem merchandisingu również POS-y zmieniają swoje oblicze, wykorzystując coraz bardziej kreatywne rozwiązania. Jakie ich rodzaje najczęściej można spotkać w sklepach?

 

Autor: Anna Wudarska

 

Standy, displaye i ekspozytory prezentujące najróżniejsze produkty to dziś nieodłączna część sklepowej przestrzeni i jedne z najpopularniejszych materiałów POS, jakie można spotkać na co dzień. Stosuje się je niemal w każdej branży – eksponują różnorodne towary, od alkoholi przez słodycze, aż po książki czy płyty. To materiały budujące wizerunek produktu w miejscu sprzedaży. Wskazują jasno konsumentowi, gdzie może znaleźć wyroby konkretnej marki, nowości lub najkorzystniejsze promocje. Często spełniają również rolę informacyjną, przekazując konsumentowi treści na temat właściwości danego produktu na tle wyrobów konkurencyjnych. Powinny być pomocne i użyteczne dla klienta, muszą więc zawierać informacje, które ułatwią mu zakupy. Ich kluczową rolą jest jednak nakłonienie konsumenta do kupna. Dlatego na rynku POS-ów pojawiają się coraz ciekawsze, bardziej wyrafinowane i skuteczniej przyciągające wzrok formy.

 

Duży i mały

Materiały POS nie ograniczają się jednak wyłącznie do dużych form. Wiele z nich kryje się w zakamarkach sklepu i choć „nie rzuca się w oczy” tak jak ogromny kartonowy display, sprytnie skupia naszą uwagę na danej marce. Mowa tu o wszelkich materiałach typu „shelf”, czyli przygotowanych na półki sklepowe. Shelfstoppery i shelflinery umieszczane bezpośrednio na regałach to pomysłowy sposób, by przyciągnąć wzrok klienta do konkretnej marki i jej oferty. Prócz zwracania uwagi konsumenta, niewielkie materiały POS mogą również ułatwiać ekspozycję towaru bezpośrednio na sklepowej półce. W tym przypadku świetnie sprawdzają się displaye naladowe czy tzw. traye, dzięki którym na regale zapanuje większy porządek. To niezwykle istotne, gdyż według zasad merchandisingu chaos zdecydowanie nie sprzyja zakupom!

 

Na własnej skórze

Jednymi z mniej popularnych, lecz wcale nie mniej skutecznych materiałów POS są testerowniki. Widuje się je głównie w drogeriach czy perfumeriach, idealnie nadają się bowiem do promocji kosmetyków. Testerowniki wykorzystywane są nie tylko do ekspozycji konkretnych produktów danej marki, ale także umożliwiają konsumentom wypróbowanie ich „tu i teraz”, bezpośrednio w miejscu sprzedaży. Takie działanie zdecydowanie zwiększa zaufanie klienta do marki i samego produktu. Możliwość otwarcia opakowania, zapoznania się z produktem – jego właściwościami czy konsystencją – na własnej skórze jest dla konsumenta nieoceniona.

 

Złota zasada

Choć dostępnych na rynku formatów i rodzajów materiałów POS jest wiele, dla wszystkich istnieje jedna złota zasada: displaye i ekspozytory – zwłaszcza te duże i ciężkie – należy ustawiać tak, by nie utrudniały klientowi zakupów. W przeciwnym razie ich obecność może przynieść skutek zupełnie odwrotny do zamierzonego. POS-y mają wszak zachęcać do nabycia określonych towarów, a nie przeszkadzać w zakupach i wywoływać irytację klienta. Oczywiście nie jest to jedyna reguła, do której należy się stosować, planując sklepową przestrzeń. Wielu detalistów – a często także sieci handlowych – ma określone wymagania co do konstrukcji i ustawienia materiałów POS. Nie istnieją uniwersalne wytyczne, które można zastosować do wszystkich kanałów dystrybucji i rodzajów POS-ów. W małych sklepach zdecydowanie lepiej sprawdzą się displaye naladowe, shelfstoppery czy wobblery. Z kolei przygotowując się do ekspozycji swoich produktów w super- i hipermarketach lepiej postawić na bardziej ekskluzywne materiały – np. duże, wytrzymałe, kolorowe displaye i standy z tworzywa czy wyspy, pozwalające klientowi dotrzeć do umieszczonych na nich towarów z każdej strony.

 

Cichy sprzedawca

Materiały POS to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów promocji produktów, a dzięki bezpośredniemu kontaktowi klienta z produktami – także bardzo skuteczny. Dobry POS to taki, który wyróżnia się w przestrzeni sklepowej,

a tym samym skutecznie przyciąga uwagę klientów, wyraźnie komunikuje ofertę marki i prezentuje produkty w estetyczny, uporządkowany sposób. Duże czy małe, materiały POS powinny być dobrze dostosowane do rodzaju i specyfiki produktu, który prezentują. Wszak nadrzędnym celem korzystania z tego typu materiałów jest zwiększenie sprzedaży eksponowanych dzięki nim produktów.

 

Do zilustrowania artykułu wykorzystano zdjęcia produktów firmy Artplex - www.artplex.pl.

 

Ciekawym pomysłem na wyeksponowanie nowego produktu w ofercie danej marki jest również tzw. glorifier.

© Artplex

 

 

 

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Hot red – to prawdziwa miłość!

Czerwony to kolor miłości. Powszechnie wiadomym jest, że czerwony jest kolorem dynamiki, przyciąga uwagę i ma bardzo silny ładunek emocjonalny. To najgorętsza ze wszystkich barw, to kolor życia, emocji i skrajnych uczuć. To właśnie na dowód głębokiego, gorącego uczucia kupujemy czerwone róże oraz pralinki w opakowaniu w kształcie czerwonego serca.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty