Sezon na cydr. Nowy trend w branży alkoholowej w Polsce
Firma Warwin ma w swojej ofercie trzy warianty cydru: Warka Cider, Warka Perry (o smaku gruszkowym), Warka Berry (jagodowy smak). „Widzimy, że sprzedaż rośnie lawinowo. Tylko w kwietniu 2014 roku sprzedaliśmy więcej cydru niż w całym 2013 roku. Jeśli ten trend zostanie utrzymany oznaczałoby to, że zwielokrotnimy sprzedaż z zeszłego roku” – podsumował Daniel Wiśniewski. |
Ponoć nic lepiej nie gasi pragnienia w upalny, letni dzień jak cydr – połączenie musującego, przefermentowanego soku z dojrzałych jabłek bez dodatku cukru. Tak przynajmniej uważała Kleopatra, Napoleon i Newton. Od ostatnich kilku lat angielski cider, lub – jak wolą Francuzi - cidre podbija również polskie podniebienia. „Kiedy zaczynaliśmy w 2010 r. sprowadzaliśmy jedną paletę cydru specjalnie na zlecenie grupy smakoszy. Teraz mamy ok. 30 proc. wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem, kiedy sprzedaliśmy 200 palet. Najlepszy jest sezon letni, bo wielu klientów wybiera cydr zamiast piwa owocowego” – tłumaczy Paweł Kosecki, współwłaściciel firmy Kamron, jeden z dystrybutorów popularnego napoju.
Mimo rosnącego apetytu na jabłkowy alkohol brakuje rzetelnych badań dotyczących udziału cydru w rynku alkoholi w Polsce. Mówi się o 2 milionach litrów cydru sprzedanych w 2013 r., ale trudno znaleźć potwierdzenie tej liczby. Wiadomo jednak jedno – cieszy się on rosnącym zainteresowaniem. Opinię tę potwierdza przykład firmy Warwin, a także Grupy Ambra, która do końca ubiegłego roku sprzedała około 800 tys. litrów Cydru Lubelskiego i obecnie utrzymuje pozycję lidera, mając ok. 40 proc. na tym rynku.
„Zdecydowanie sprzedaż cydru w Polsce zwielokrotni się w najbliższych latach. Według naszych szacunków za pięć lat cydr może stanowić nawet 5 proc. wolumenu w odniesieniu do sprzedaży piwa. Ten rok wyłoni liderów tego segmentu i liczymy, że Warwin odegra tu główną rolę” – mówi Daniel Wiśniewski, dyrektor handlowy w firmie Warwin produkującej zagęszczone soki owocowe, a od ubiegłorocznej wiosny – również cydr.
Kwas na ochłodę
Na popularności cydru z pewnością zyska branża winiarska, dla której jest on naturalnym uzupełnieniem portfolio. Z kolei browarnicza podchodzi do jabłkowej »rewolucji« z rezerwą. „Wprowadzanie cydru przez browary z jednej strony pozwoli im uczestniczyć w tym trendzie, ale z drugiej będzie ryzykowne o tyle, że klienci odwrócą się od piwa i zaczną masowo spożywać cydr. Branża piwna ma obecnie ciężki orzech do zgryzienia” – tłumaczy Tomasz Iżewski, prezes firmy Warwin.
Kompania Piwowarska wprowadziła swój cydr od razu w tekturowych wielopakach z wysokiej jakości nadrukiem fleksograficznym wykonanych przez drukarnię TFP z Kórnika. |
Nie zgadza się z tą opinią Wojtek Mrugalski, kierownik ds. komunikacji w Kompanii Piwowarskiej, która jako pierwszy browar podjęła to ryzyko i od lipca 2013 r. promuje Green Mill Cider – napój ze 100 proc. z soku jabłkowego z dodatkiem drożdży. „W nowej kategorii, jaką jest cydr, widzimy spory potencjał. Śledzimy zagraniczne trendy i coraz mocniejsza pozycja cydru na rynkach Europy Zachodniej i USA pozwala nam sądzić, że kategoria ta będzie dynamicznie rosnąć także w Polsce. Dodatkową przesłanką był fakt, że Polacy zwracają się w stronę lżejszych alkoholi, chętnie sięgają po nowości, eksperymentują. W napojach alkoholowych szukają już nie procentów, ale innych walorów, np. smaku, orzeźwienia, które mogą znaleźć w piwach smakowych oraz mieszankach piwa z cytrusową lemoniadą” – tłumaczy Wojtek Mrugalski. Tę opinię potwierdzają wyniki badań, według których Green Mill Cider zajmuje drugie miejsce na rynku cydru w Polsce zaledwie w kilka miesięcy po swojej premierze. Ponadto okazuje się, że ze względu na swój smak i skład pasuje do zupełnie innych okazji konsumenckich niż np. wino, piwo czy beer miksy. Można zauważyć, że ma w pewnym sensie charakter unisex i jest chętnie wybierany zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety, dzięki czemu ma szanse zyskiwać coraz bardziej na popularności.
Grupa Ambra wprowadziła niedawno do sprzedaży Cydr Lubelski w 330-mililitrowych butelkach w poręcznym 3-paku z myślą o sezonie letnim i mundialowych rozgrywkach. |
Źródło: „Polacy coraz chętniej piją cydr” – Agata Piasecka, www.metromsn.gazeta.pl
„Nadchodzący sezon letni w Polsce będzie sezonem cydru” – Barbara Woźniak, www.portalspozywczy.pl,
„Za 5 lat cydr może stanowić 5 proc. wolumenu w odniesieniu do sprzedaży piwa” – Paulina Mroziak, www.portalspozywczy.pl
« poprzedni | następny » | « wróć |
...większość kupujących wodę toaletową rozpoznaje ją nie po zapachu, ale po opakowaniu?
... również zapach opakowania potrafi zainteresować kupującego?
... „poczucie wartości” opakowania odgrywa coraz większą rolę w procesie zakupu?
... trend do emocjonalnego zakupu stanowi wielką szansę dla opakowania?