Podróż przez pokolenia

Przedstawiciele Pokolenia Z mają nieograniczony dostęp do komputerów, Internetu, smartfonów i zaawansowanej technologii. Najważniejszy jest dla nich indywidualizm, natychmiastowy efekt oraz bycie w centrum uwagi.

© National Merchants Association

Producenci opakowań, projektanci i osoby odpowiedzialne za marketing próbują wdrożyć coraz nowsze i bardziej innowacyjne metody dotarcia do Millenialsów, zwanymi również Pokoleniem Y. Jednak jeszcze więcej energii wkładają w dopasowywanie komunikacji do generacji Z, która ma inne potrzeby, oczekiwania i komunikuje się odmiennymi kanałami od swoich starszych kolegów i koleżanek. Pokolenia Y i Z przedstawiane są w bardzo zróżnicowany, a czasem nawet skrajny sposób i choć w ich zachowaniach dostrzegane są podobieństwa, to jednak generacje te różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

 

Przedstawicieli Pokolenia Z określa się jako mobilnych, którzy mają styczność z mediami internetowymi już od najmłodszych lat. Cyfrowy świat istnieje dla nich od zawsze i nieustannie korzystają z nowych technologii. Niewiele czasu spędzają w „realnym” świecie. Są niepokorni, wręcz zarozumiali, egoistyczni i roszczeniowi. Nie mają oporów przed wyrażaniem swoich opinii w sieci, szczególnie za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Osoby z Pokolenia Y zdają sobie sprawę z ogromnych możliwości jakie niosą ze sobą nowe media. Dzięki rozwojowi portali społecznościowych, stopniowo otrzymywali przestrzeń do wyrażania siebie i swoich opinii. Szybko zauważyli, że ich oczekiwania w stosunku do marek w końcu będą brane pod uwagę. Przedstawiciele generacji Y realizują swoje marzenia, są pewni swoich umiejętności, a także szukają rozwiązań nowatorskich, kreatywnych i innowacyjnych. A wszystko to robią oczywiście przy wykorzystaniu nowoczesnych technologicznie rozwiązań, które stanowią część ich codzienności.

 

Podobieństwa czy różnice?

Mimo wielu wspólnych cech łączących Millenialsów i Pokolenie Z, istnieją między nimi pewne bardzo zauważalne różnice. Za generację Z zazwyczaj uważane są osoby urodzone po 2000 roku. Mimo że pewne wartości, sposób wychowania i budowania osobowości były w przypadku obu tych pokoleń bardzo podobne, to szybki rozwój technologiczny sprawił, że podejście do wielu kwestii, znajomość i adaptacja nowinek technologicznych i rozumienia rzeczywistości są bardzo często odmienne. Dla przedstawicieli Pokoleń Y i Z nie ma ograniczeń – nie boją się pracy zdalnej, nie czują lęku i zagrożenia ze strony innych narodowości czy kultur. Millenialsi rodzili się w czasach, gdy panowała moda na walkmany i kasety VHS, uczyli się techniki i sami ją rozwijali. To dzięki social mediom Millenialsi odkryli, że mają wpływ na marki i na rozwój branży. Dostrzegli, że dzięki wyrażeniu swojej opinii mogą nie tylko wprowadzać zmiany, ale także ich żądać. To pokolenie stawia na rozwój w pracy i w życiu.

Świat, w którym urodzili się przedstawiciele Pokolenia Z to nieograniczony dostęp do komputerów, Internetu, smartfonów i zaawansowanej technologii. Od najmłodszych lat stykają się z mediami online, częściej czytają e-booki niż tradycyjne książki, a ich rzeczywistość podzielona jest na dwa równoległe światy – realny i wirtualny. Wolą komunikować się za pomocą chatu niż odbyć rozmowę przez telefon czy umówić się na spotkanie. Pokolenie Z stanowią ludzie o inaczej ukształtowanym postrzeganiu świata. Jedną z istotnych cech Pokolenia Z jest wielozadaniowość (ang. multitasking). Wykonywanie kilku czynności jednocześnie nie stanowi dla nich większego problemu. Cenią personalizację i oczekują jej od producentów – także od twórców opakowań. Dzięki innemu spojrzeniu na świat, obyciu z technologią i znajomości wirtualnego świata, rozpoczynają zmianę podejścia marek do konsumenta i wyznaczają nowe sposoby komunikacji.

 

Trudny język komunikacji

Dla osób z Pokolenia Z najważniejszy jest indywidualizm, natychmiastowy efekt oraz bycie w centrum uwagi. Właśnie z tego powodu marki decydują się na personalizację oferty. Przedstawiciele generacji Z chcą mieć możliwość wyboru opcji nie tylko w obszarze produktu, ale również sposobu oglądania reklam, zakupu i dostawy. Są przyzwyczajeni do szybkiego przepływu informacji, nie oczekują perfekcji, tylko odpowiedzi na ich indywidualne potrzeby oraz autentyczności i naturalności. Właśnie dlatego marki często decydują się na współpracę z influencerami, którzy wiedzą, jak dotrzeć do przedstawicieli tego pokolenia, ponieważ mówią tym samym językiem, komunikują się w tych samych kanałach i rozumieją ich potrzeby. Generacja Z oczekuje dwukierunkowej komunikacji oraz ciągłej interakcji z marką przez Internet. Nowe pokolenie nie widzi wyraźnie zaznaczonej różnicy między światem realnym a wirtualnym, dlatego ceni sobie regularne i proste komunikaty w krótkich seriach.

Warto jednak pamiętać, że Pokolenie Z doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że firmy bardzo dbają o swój wizerunek i każda chce zostać „tą ulubioną”. To, co może znacząco wpłynąć na ich wybory, to odpowiedni content – historia czy idea stworzona wokół marki, w którą będą angażować się w mediach społecznościowych.

 

Ambasadorzy marki

Obecnie komunikacja marek z branży FMCG odbywa się przy użyciu nieoficjalnego języka, zachowując dużą elastyczność komunikowania się oraz dostosowując się do kanałów wykorzystywanych przez osoby z generacji Z. Chętnie korzystają również z możliwości tworzenia contentu w czasie rzeczywistym. Komunikacja z przedstawicielami Pokolenia Z na pewno nie jest łatwa. Marki muszą pokazać, że zależy im na tych osobach, że trzymają ich stronę oraz je rozumieją. Powinni także nauczyć się mówić i myśleć tak jak oni i odpowiadać na ich potrzeby oraz oczekiwania. Żadna poprzednia generacja nie miała tak dużego wpływu na to, co dzieje się w sieci. Odpowiedni język i system komunikatów sprawiają, że firmy, które przy ich użyciu otwarcie komunikują się z Pokoleniem Z, zyskują naturalnych i najbardziej skutecznych ambasadorów.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Opakowanie spontaniczne

Jeden z wydziałów strategii marketingowych uczelni wyższej, przeprowadził badania na temat roli opakowania w fazie zakupu produktu. Badanie to przeprowadzono na próbie 100 mężczyzn i kobiet (62 kobiety i 38 mężczyzn). Z grupy 62 kobiet 38 proc. kobiet było w wieku poniżej 30 lat, 48 proc. pomiędzy trzydziestym a sześćdziesiątym rokiem życia, natomiast 19 proc. powyżej sześćdziesiątego roku życia. 

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty