Zapomnij o wszystkim i zanurz się w świecie rozrywki online - Ice Casino

Kalendarium

19-21.03.2024 · Logimat, Stuttgart

23-25.04.2024 · Warsaw Pack, Nadarzyn

21-24.05.2024 · Plastpol, Kielce

28.05-07.06.2024 · drupa, Düsseldorf

Brzydkie kaczątko. Opakowania wielkogabarytowe okiem producentów i użytkowników

Ciekawym przykładem oryginalnych opakowań transportowych jest projekt „Safety Harmonica” Zakładu Przetwórstwa Papierniczego i Opakowań Tekturowych. Jest ono przeznaczone do długich elementów szklanych, tj. świetlówek, próbówek, flakonów, jak również zwojów papierów, folii dekoracyjnych i wydruków ploterowych. Innowacyjny wkład gwarantuje bezpieczeństwo podczas transportu, ponieważ zapakowany produkt utrzymuje dystans od opakowania jednostkowego jakby był „zawieszony w powietrzu”. Łatwość w montażu wkładu na produkcie oraz bardzo małe nakłady materiałowe sprawiają, iż „Safety Harmonica” wyróżnia się na tle dotychczas stosowanych zabezpieczeń. Projekt został wykonany w 100 proc. z tektury falistej E firmy Aquila i nadaje się do druku fleksograficznego lub cyfrowego. Dwuczęściowa konstrukcja kompletu tworzy innowacyjne rozwiązanie opakowania dla produktów wymagających wysokiej jakości zabezpieczeń. Projekt nominowany w konkursie ART OF PACKAGING 2014 w kategorii „opakowanie z szuflady”.

Tektura to niezwykle popularny materiał do opakowań transportowych dzięki swojej konkurencyjnej cenie, dużej wytrzymałości oraz dobrej amortyzacji. Tylko w przeciągu ostatnich 4 lat jej produkcja w kraju wzrosła z 3 699,8 tys. ton w 2010 r. do 3 821,8 tys. ton w 2012 (z czego do produkcji pudeł wykorzystano 1 655,5 (2010) i 1 863 tys. ton (2012). W przeliczeniu na jednego mieszkańca zużywamy obecnie 107,9 kg papieru i tektury w ciągu roku, a według danych GUS za 2012 r. przychody ze sprzedaży szacuje się na ponad 26 mln złotych. Aby zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa ten niedoceniany na co dzień materiał na rynku, zadaliśmy kilka kluczowych pytań producentom opakowań wielkogabarytowych oraz ich użytkownikom.

Paulina Malińska

 

„O pakowanie powinno być pomocne dla klienta w momencie dokonywania zakupu, a potem pozwalać wygodnie i bezpiecznie zabrać produkt do domu. W ostatnich latach zaczęliśmy pakować produkty wielkogabarytowe w mniejsze opakowania, co pozwala ograniczyć liczbę ciężkich, dużych paczek i ułatwia klientom przenoszenie oraz transport produktów” – powiedziała Katarzyna Balashov, deputy PR manager IKEA Retail Sp. z o.o. „Zdecydowanie najważniejszą dla nas cechą tych opakowań jest funkcjonalność oraz łatwość montażu, która ułatwia nam pracę” - dodał Łukasz Tchórz z Fabryki Okien Dobroplast. Również dla międzynarodowego operatora logistycznego – firmy DHL Poland ta cecha ma największe znaczenie, z tym, że w kontekście transportu opakowań wielkogabarytowych na pierwszy plan wysuwa się wytrzymałość materiału, ze względu na piętrowanie paczek podczas transportu. Opinię tę podzielają producenci opakowań transportowych. „Dla naszych klientów najważniejsze jest bezpieczeństwo (wytrzymałość), funkcjonalność (łatwość w montażu) oraz atrakcyjność rozwiązania, a na końcu jego cena” – podsumował Piotr Pranczke, product manager Opakowania XXL & Heavy Duty w firmie Smurfit Kappa Polska.

 

Tekturowe narożniki zabezpieczające produkt wewnątrz kartonu są coraz powszechniejszym zamiennikiem styropianu. Dzięki temu użytkownik otrzymuje nie tylko bardziej ekologiczne rozwiązanie, ale oszczędza również na transporcie opakowania (narożniki tekturowe są pakowane na płasko).

Trudna współpraca

Wydawałoby się, że skoro producenci i użytkownicy są zgodni co do wymaganych właściwości opakowań transportowych, to kwestia ich zaprojektowania nie powinna sprawiać problemów. Jednak trudno pogodzić interesy obu stron. „Producenci starają się minimalizować koszty opakowań, co powoduje większą podatność na uszkodzenia podczas transportu i przeładunku. Tymczasem powstające szkody sprawiają, że odbiorcy nie otrzymują na czas zamówionych partii towaru. Warto pomyśleć o zrównoważonym rachunku uwzględniającym nie tylko sam koszt opakowania, ale także straty spowodowane przez uszkodzenia” – skomentował Piotr M. Sikorski, dyrektor zarządzający DHL Freight Poland. Z tą opinią zgadza się Magdalena Cierpik z firmy MPack, specjalizującej się w produkcji wielkogabarytowch kartonów i oktabin z 5-i 7-warstwowej tektury: „W dzisiejszych czasach dla większości naszych klientów liczy się tylko cena, co nadwyręża jakość kartonów oraz klejenia. My stosujemy przy wielkogabarytowych opakowaniach klejenie na gorąco i dbamy, aby produkt oraz obsługa były na wysokim poziomie, co nie zawsze oznacza najniższą ofertę, ale procentuje przy dłuższej współpracy”.

Oktabiny to wytrzymałe, 5 lub7-warstwowe kartony, stworzone przez Smurfit Kappa do transportu produktów sypkich o bardzo dużej masie, głęboko mrożonych lub mocno schłodzonych.

Z kolei Piotr Pranczke podkreśla, że dla Smurfit Kappa przy projektowaniu pudeł typowo przemysłowych najważniejsze jest bezpieczeństwo pakowanego produktu. Producenci świadomi tego, w jakich ekstremalnych warunkach będą one transportowane i przechowywane (warunki chłodnicze, wysokie temperatury, zniszczenia mechaniczne) korzystają z nowoczesnych narzędzi, ułatwiających symulację środowiska docelowego i przetestowanie, jak opakowanie poradzi sobie z tymi trudnościami. „Mowa o unikalnych narzędziach INNOTOOLS, dzięki którym możemy przetestować wytrzymałość tektury na przepuklenie, rozerwanie od wewnątrz w wyniku wibracji czy zwiększonej wilgotności bez konieczności przygotowania modeli do prób i testów”  – powiedział Piotr Pranczke. Dla producentów okien najbardziej uciążliwym problemem są wadliwe brzegi kartonów, które powodują rozklejanie się pudełek podczas pakowania i transportu. „Kolejną wadą, na którą musimy zwrócić uwagę są ostre krawędzie tektury pozostające po cięciu arkuszy, w efekcie czego łatwo o skaleczenia” – dodał Łukasz Tchórz. Istnieją jednak rozwiązania, które zapobiegają takim sytuacjom, jak tłumaczy Magdalena Cierpik: „Karton musi być przygotowany z wykrojnika i wtedy możemy wykonać krawędź falowaną, co eliminuje ryzyko uszkodzenia dłoni. Niestety kryterium cenowe powoduje, że wariant ten jest często odrzucany”

 

Przy okazji omawiania wielkogabarytowych opakowań transportowych warto wspomnieć, że Smurfit Kappa Polska posiada maszynę fleksograficzną Göpfert z nadrukiem do 7 kolorów. Może ona produkować i wycinać opakowania do 2,8 m długości arkusza, co w praktyce przekłada się na możliwość zadrukowania kartonów na telewizory do 47 cali (198 cm) z jednej części arkusza.

Igła w stosie paczek

Przy milionach podobnych, brązowych paczek dostarczanych każdego dnia do klientów podczas projektowania, warto pomyśleć nad skutecznym sposobem ich identyfikacji w łańcuchu dostaw. W tej kwestii większość firm nadal polega na jednowymiarowych kodach kreskowych, stosowanych powszechnie w innych branżach. Istnieją jednak na rynku rozwiązania, które mogą wyznaczać nowe trendy w znakowaniu opakowań wielkogabarytowych. Jednym z nich jest drukarka Limitronic, dzięki której można spersonalizować każdą partię produkcyjną lub wręcz każde pojedyncze opakowanie. „Często zdarza się, że na tej samej linii produkcyjnej produkowane są różne linie produktów lub wręcz marki. Dzięki drukarce Limitronic istnieje możliwość zadruku online w 6 kolorach dowolnej informacji o produkcie. Można, bez inwestycji w polimery, nadrukować informację o wprowadzeniu promocji czy unikalny kod produktu biorący udział w losowaniu nagród, itd.” – dodał Piotr Pranczke.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Oferujemy najlepsze i najbardziej ekscytujące gry - Ice Casino

Komentarz miesiąca

Fakty i Liczby…

Na początku maja tego roku, po sześciu latach bezkrólewia, ponownie odbędą się targi interpack. W tym czasie Świat nie tylko zmienił się, ale jest już inny. Oprócz koronawirusa, konfliktów, wojen i środowiska, jeden temat jest bardzo aktualny: rosnąca populacja na tej planecie. Indie wyprzedziły już Chiny z ilością 1,4 miliarda obywateli. Oznacza to, że coraz więcej osób potrzebuje żywności, najlepiej w dobrych opakowaniach. Produkcja żywności stanowi tak samo gorący temat dyskusji jak i temat środowiska czy ruchu samochodowego.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty