Magia innowacji. Trendy w druku etykiet na Labelexpo Europe

Na stoisku firmy Omet zwiedzający mogli zobaczyć maszynę XFlex X6 łączącą zalety flekso i offsetu.

W maju Frank Jacobs, menadżer ds. marketingu i komunikacji w firmie Xeikon, przewidywał, że tegoroczne targi Labelexpo będą największe w całej swojej 33-letniej historii. Miał rację. Na cztery dni wystawa zajęła ponad 31 tys. m2, na których 600 wystawców z ponad 158 krajów zabiegało o uwagę prawie 32 tys. odwiedzających. W „magicznej” atmosferze międzynarodowi liderzy w swojej branży pozwolili odwiedzającym zajrzeć za kurtynę i nie tylko zobaczyć światowe premiery nowoczesnych rozwiązań do druku etykiet, ale również dowiedzieć się, jakie trendy rządzą rynkiem.

 

Paulina Malińska

 

Jako największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie w branży etykiet na świecie targi w Brukseli stały się miejscem promocji ponad 150 nowych rozwiązań. „Kilka produktów prezentowanych na targach przykuło naszą uwagę, zwłaszcza maszyny do druku cyfrowego HP Indigo oraz bardzo ciekawe urządzenia firmy Nuova Gidue. Najbardziej widoczny trend na rynku to ruch w kierunku drukowania nie tylko materiałów pod etykiety, ale również na foliach. Dzięki drukowi cyfrowemu firmy są w stanie konkurować jakością i przede wszystkim terminem realizacji ze standardowymi przetwórcami” – powiedział Tomasz Mally, kierownik sprzedaży w firmie Eurocast na Polskę i Europę Zachodnią.

 

Firma MPS prezentowała na stoisku m.in. maszynę offsetową z serii EXL.

Automatyzacja i ekologia

W kwestii materiałów do drukowania etykiet dużo mówiło się na stoisku firmy UPM Raflatac oraz Innovia Films. Obie zaprezentowały bowiem nowe podłoża o ciekawych właściwościach, m.in. folię UltraFoil do uszlachetniania metodą cold-stampingu (Innovia Films), Raflex Pro Clear z efektem „no label look” i ekologiczny papier Raflacoat Fit PEFC o dużej nieprzejrzystości (UPM Raflatac). Uzupełnieniem oferty UPM Raflatac były kleje RP 30 XTRA do trwałego umocowania delikatnych etykiet na szyjce i ramionach butelek oraz zmywalny klej RP 30W do aplikacji na opakowaniach zwrotnych. Atrakcyjną ofertę przyjaznych środowisku rozwiązań pokazała również firma Avery Dennison, prezentując na stoisku technologię CleanFlake do produkcji etykiet typu PSL. Dzięki niej materiał odkleja się od powierzchni butelki podczas procesu recyklingu, nie pozostawiając na niej śladów, a resztki żywicy rPET są odseparowywane i ponownie wykorzystywane do produkcji kolejnych materiałów opakowaniowych. „Nasza nowa technologia usuwa poważną barierę w efektywnym przetwarzaniu PET, jednocześnie zapewniając taką samą jakość, przejrzystość i efekt końcowy jak standardowe materiały etykietowe” – powiedział Eric Ide, menadżer w europejskim oddziale etykiet i materiałów opakowaniowych Avery Dennison.

O wzroście ekologicznej świadomości świadczyły również tłumy odwiedzające stoisko MPS – producenta maszyny drukującej farbami EB, wyposażonej w unikatową technologię iStop, która minimalizuje ilość odpadów, skraca czas narządzania i zmniejsza koszty produkcji.

Kolejny przykład na powiązanie ekologii z ekonomią pokazali przedstawiciele firmy Nuova Gidue. Zaprezentowali oni maszynę M5 Excellence do fleksograficznego druku etykiet i opakowań, którą wyposażono w nowinki technologiczne umożliwiające w pełni zautomatyzowaną produkcję. „Zdajemy sobie sprawę, że termin »rewolucja« jest często nadużywany” – powiedział Matteo Cardinotti, dyrektor zarządzający w firmie Nuova Gidue. „Jednak w przypadku maszyny fleksograficznej M5 Excellence mówimy o prawdziwych zmianach technologicznych, które ukształtują przyszłość branży etykiet i opakowań. Wrócimy do najprostszej metody drukowania fleksograficznego UV: za pomocą krótkich zespołów farbowych, spójnego koloru i najszybszych wyników w druku”.

 

Flint Group promowała na targach tusze i farby EkoCure do utwardzania w technologii UV LED.

Hybrydy i UV LED

Kolejną innowację w zakresie łączonych technik druku pokazała firma Omet – jej maszyna XFlex X6 drukująca sleeve’y w technologii fleksograficznej i offsetowej udowodniła, że najlepsze rezultaty osiąga się poprzez integrację różnych metod druku. Kto nie wierzył, mógł przekonać się na własne oczy, ponieważ przez cztery dni targów maszyna drukowała etykiety z folii PP na produkty marki Campari i z folii PE na artykuły spożywcze Ferrero. „Można było zauważyć, że obecnym trendem w branży etykiet jest efektywność produkcji, skuteczność i oszczędność” – skomentowała Raffaella Comunetti z działu marketingu firmy Omet. „Przełączanie ustawień maszyny musi być szybkie, generowane odpady – zredukowane, a czas uruchomienia urządzenia – skrócony do minimum. Odpowiadamy na te potrzeby, oferując najnowsze maszyny, które łączą zalety wszystkich dostępnych technologii druku”.

Producenci opakowań, którzy zdecydują się na wykorzystanie technologii hybrydowych, muszą również zainwestować w specjalne farby i tusze. Gotową odpowiedź na te potrzeby przygotowała firma Flint Group, która na targach pokazywała nowe produkty do utwardzania w technologii UV LED z serii EkoCure. „Wprowadzenie nowej marki ekologicznych tuszy EkoCure to kolejny historyczny krok dla Flint Group. Wierzymy bowiem, że technologia UV LED to przyszłość poligrafii” – powiedział Niklas Olsson, menadżer ds. marki we Flint Group.

Wzrost zainteresowania odwiedzających bezpośrednim nadrukiem na różnych podłożach widać było również na stoisku firmy Roland, gdzie prezentowano nowy system utwardzania UV LED z profesjonalnymi tuszami ECO-UV oraz zoptymalizowanym systemem kontroli druku. Dzięki maszynie inkjetowej VersaUV LEF-20 typu flatbed można drukować bezpośrednio na materiale PET, ABS, poliwęglanie, TPU, skórze, tekstyliach oraz gotowych przedmiotach.

Swój udział w rozbudowie oferty urządzeń z utwardzaniem UV LED miała również firma EFI, która zaprezentowała maszynę atramentową EFI Jetrion 4950lx LED. Wśród jej zalet warto wymienić możliwość zadrukowania cienkich i wrażliwych na ciepło materiałów dzięki generowaniu niższej temperatury podczas utwardzania. EFI zapowiedziało również rozwój technologii druku białym atramentem, która ma być szeroko dostępna w urządzeniach produkcyjnych w połowie 2014 roku. „Tegoroczne targi Labelexpo Europe uważam za najbardziej ekscytujące i korzystne dla EFI w historii naszego uczestnictwa w tym wydarzeniu” – podsumował Paul Cripps, dyrektor EFI na region EMEA.

 

Premiera najnowszej maszyny M5 Excellence przyciągnęła tłumy zwiedzających na stoisko firmy Nuova Gidue.

Szybkości i zmienne dane

Dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa Inkjet Trail, gdzie sześciu wiodących producentów maszyn do druku atramentowego prezentowało na żywo swoje urządzenia i ich możliwości, drukując równocześnie te same zlecenia. Dzięki temu zwiedzający mogli w jednym miejscu i w krótkim czasie porównać jakość oferowaną przez takie marki, jak: Durst, Domino, EFI Jetrion, Epson, Linoprint (Heidelberg) i Stork. Dodatkowo można było porównać druk atramentowy z tonerowym dzięki obecności maszyn Xeikon. „Z zainteresowaniem słuchaliśmy, jak uczestnicy cyklu Inkjet Trail mówili o konieczności inwestycji w systemy zapewniające odpowiednie odwzorowanie kolorów oraz czystość obrazu” – powiedziała Jill Taylor, dyrektor komunikacji w firmie Global Graphics Software, produkującej oprogramowanie do druku cyfrowych etykiet i opakowań. „Bardzo interesująca dla nas była również prezentacja firmy Xeikon na temat przyszłości drukowania zmiennych danych”. W tej właśnie kwestii firma Domino zachęcała zwiedzających do inwestowania w częściową personalizację etykiet i opakowań, która jej zdaniem jest bardziej opłacalna przy produkcji większych serii. Łączy bowiem niski koszt druku offsetowego ze standardami jakości druku cyfrowego. Przedstawiciele Domino zapewniali, że jest to idealne rozwiązanie zarówno dla maszyn arkuszowych, jak i rolowych.

Podsumowanie trendów, które udało nam się zaobserwować na targach Labelexpo Europe, to tylko początek naszej relacji z tego wydarzenia. Na kolejnych stronach prezentujemy więcej szczegółów na temat najciekawszych rozwiązań prezentowanych w Brukseli.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zmiana

Warto wiedzieć, że na dobrą zmianę opakowania zawsze jest odpowiednia pora. Nie liczy się ani dzień, ani pora roku, ani koniunktura. Liczy się tylko wola zmiany i nowa, lepsza wizja. Ktoś mądry zauważył, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Tak, to się zgadza. Ja dodałabym również, iż postrzeganie zależy od naszej wiedzy, predyspozycji, umiejętności, doświadczenia, mądrości, inteligencji, poczucia humoru...

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty