Biznes się klei. Henkel PSA Forum we Wrocławiu

Kleje termotopliwe PSA mają również zastosowanie przy produkcji opakowań elastycznych typu otwórz-zamknij. Po oderwaniu warstwy zgrzewalnej przy otwarciu pozostaje ona na opakowaniu odsłaniając warstwę kleju termotopliwego.

Marka Henkel jest znana głównie z produkcji detergentów – w końcu wprowadziła na rynek w 1907 r. pierwszy na świecie proszek do prania Persil. Niewielu jednak wie, że już od 1922 r. Henkel rozpoczął produkcję klejów do opakowań swoich własnych towarów konsumenckich. Dzięki rozwojowi tego segmentu obecnie dochody ze sprzedaży tych produktów stanowią 50 proc. całkowitej sprzedaży. Podczas dwudniowego spotkania z klientami z Polski firma, wraz z partnerami z poszczególnych branż, promowała swoje najnowsze rozwiązania z serii klejów aktywowanych dociskiem (Pressure Sensitive Adhesives – PSA).

 

W zakresie klejów PSA Henkel prezentował cztery grupy produktów: termotopliwe, wodne, rozpuszczalnikowe (akrylowe) i UV, które są aplikowane na taśmach przemysłowych, foliach do zadruku graficznego, etykietach opakowaniowych i produktach medycznych. Pierwsza grupa środków adhezyjnych – termotopliwych – wyróżnia się m.in. dobrą przyczepnością do różnorodnych substratów (np. przetworzonego papieru, tektury, PE, opon gumowych czy folii do etykietowania), odpornością na zmienną temperaturę, wodę czy tłustą powierzchnię (np. na mrożonych butelkach), eliminacją ryzyka migracji, dobrą giętkością na opakowaniach HDPE bez odklejania się od substratu, brakiem efektu fałdowania czy możliwością repozycjonowania. Druga – kleje wodne – czystym i łatwym usuwaniem etykiet z różnych powierzchni, zbilansowaną adhezja i kohezją zapobiegająca łopotaniu etykiety (dla fiolek, butelek i plastrów opatrunkowych), odpornością na wodę, możliwością aplikacji na mokro na szkle mlecznym oraz odpornością na starzenie. Z kolei seria „wiecznie żywych” klejów akrylowych PSA posiada wysoką odporność na ścinanie, wodę i różne rozpuszczalniki, przejrzystość, starzenie (etykiety do wielokrotnego otwierania i zamykania), a dodatkowo jest nietoksyczna dla skóry, dzięki czemu nadaje się do aplikacji medycznych. Zupełną nowością są jednak kleje termotopliwe utwardzane promieniami UV, tzn. szybciej, w sposób przyjazny dla środowiska, z większą prędkością powlekania, obniżonymi kosztami operacyjnymi oraz lepszą odpornością na wodę. „Naszym zdaniem etykiety z klejami PSA już wkrótce zastąpią materiały aplikowane na mokro, np. w branży napojowej. Na ich korzyść przemawia wygoda w użytkowaniu oraz niższe koszty” – prognozował dr Rainer Rauberger, kierownik sprzedaży klejów PSA, taśm i etykiet na region CEE w firmie Henkel.

 

Według danych AWA Assoc. BV światowy rynek etykiet w 2013 r. zużył 40 miliardów m2 papieru i folii, co przekłada się na 40 000 ton silikonu (1 g/ m2). Nowy silikon TEGO RC utwardzany na zimno, w połączeniu z etykietą linerless, pozwoli zaoszczędzić zużywany materiał i zredukować koszty produkcyjne.

Od klejów do tworzyw

Pogląd ten podziela Richard Southward, product manager z Innovia Films: „W 2013 r. na międzynarodowym rynku etykiet dominowały etykiety typu PSA i wodne, mając równo po 38 proc. udziałów. Jednak wszystko wskazuje na to, że podział ten wkrótce się zmieni na korzyść marteriałów aktywowanych dociskiem”. Teza ta była wstępem do szerokiej dyskusji na temat czynników branych pod uwagę przy wyborze odpowiedniej folii, m.in.: wilgotności, temperatury, chemicznego otoczenia oraz ekspozycji na promieniowanie UV. Precyzyjne określenie powyższych wymagań pozwoli dopasować odpowiedni rodzaj materiału do typu opakowania. Dla przykładu: PET jest idealny dla pojemników sztywnych dla branży kosmetycznej i chemicznej (najwyższa odporność na wodę i chemię), do etykiet typu „no label look” (najwyższa przejrzystość) oraz do utwardzania UV (stabilność termiczna), ale jest najdroższy. Odwrotnie PE – jest najtańszy i najbardziej elastyczny, stąd najczęściej stosowany do wyciskanych tubek. Z kolei najbardziej uniwersalną folią jest PE i PPc (BOPP „dostosowująca się”) zarówno do półelastycznych oraz półsztywnych, jak i całkowicie sztywnych lub elastycznych zastosowań. Przy wyborze odpowiedniego materiału znaczenie ma również specyfika stosowanych farb i druku – dla opakowań elastycznych drukowanych na maszynach wąsko-wstęgowych najlepsze są farby wodne lub UV; dla fleksograficznych i rotograwiurowych – farby wodne lub rozpuszczalnikowe.

 

W Henkel PSA Forum wzięło udział ponad 80 gości z Polski i zagranicy.

Od tworzyw do silikonów

Jednak największym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja silikonów TEGO RC firmy Evonik utwardzanych promieniowaniem. Dzięki wykorzystaniu technologii utwardzania na zimno mogą być stosowane bezpośrednio na podłożach wrażliwych na działania temperatury (PP, PE, PET, PVC), nie zawierają rozpuszczalników, redukują koszty folii i papieru przez aplikacje na materiale o zmniejszonej grubości. Dodatkowo pozwalają na pracę przy dużych prędkościach, ponieważ bardzo krótki czas utwardzania umożliwia używanie silikonów razem z powłoką klejącą. Mogą być stosowane zarówno na etykietach samoprzylepnych, grafikach, taśmach i bezpośrednio na opakowaniach produktów higienicznych.

Dodatkowo goście Forum poznali podstawowe różnice między silikonami akrylowymi utwardzanymi wolnorodnikowo (obecnie tylko jedna firma w Polsce korzysta z tej technologii), a powszechnie używanymi silikonami epoksydowymi utwardzanymi kationowo. Obie metody nie wykorzystują rozpuszczalników i pozwalają uzyskać powłoki zapobiegające przywieraniu bez użycia ciepła, ale różnią się znacznie typem stosowanych rozwiązań chemicznych. Utwardzanie kationowe sprawdza się tylko w ograniczonej ilości zastosowań, a dodatkowo podczas obróbki podłoże musi być kontrolowane pod kątem obecności zanieczyszczeń. Z kolei wolnorodnikowo jest wysoce odporne i niezakłócone przez czynniki zewnętrzne, ale wymaga stasowania inertnego gazu do usunięcia tlenu z powierzchni podłoża i obszaru poniżej źródła promieniowania UV. Jednak dzięki temu pozwala na uzyskanie całego zakresu poziomów nieprzylegających, nieograniczonego wyboru papierów silikonowych (SCK, Glassline, CCK, PEK) i podłoży foliowych (nawet folie barwione i PVC), a sam proces utwardzania jest wyjątkowo szybki i nie wymaga doutwardzania. „Najlepsze efekty można uzyskać stosując silikon TEGO RC utwardzany wolnorodnikowo na etykietach linerless – tzn. bez papieru nośnego, redukujących o 40 proc. koszty materiałowe i zwiększających ilość etykiet na roli” – podsumował Jürgen Pomorin, menadżer techniczny i sprzedaży w firmie Evonik. Takie etykiety można już spotkać w supermarketach w Wielkiej Brytanii, gdzie aplikowane są bezpośrednio z drukarki termicznej na opakowanie mięsa i ryb. Pytanie kto pierwszy w Polsce dostrzeże zalety tej technologii i wprowadzi ją na rynek? O tym z pewnością będzie można podyskutować na kolejnym spotkaniu z firmą Henkel.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Fascynacja składanym cudełkiem-pudełkiem...

O znaczeniu opakowania w fazie zakupu można pisać bez końca. O ważności opakowań, ich wpływie na potencjalnego nabywcę oraz roli marketingowej napisano już wiele książek.

Reklama

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty