Opakowanie zmienia smak

O tym, że opakowania odgrywają ważną rolę przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów, wie każdy przedsiębiorca. Może ono znacząco wpłynąć na przykład na doznania smakowe. Znany test, w którym porównywane są napoje Coca-Cola oraz Pepsi, udowadnia że nieświadomość z jakim produktem mamy do czynienia, ma znaczny wpływ na bodźce odbierane przez nasze zmysły. Jednak, aby przekonać się o tym jak duże znaczenie ma opakowanie, musieliśmy czekać aż do momentu, kiedy Package InSight wraz dr. Andrew Hurleyem przeprowadzili własne badania.

Aby test był wiarygodny wybrano badanych tak, aby połowa z nich była osobami pijącymi eggnog regularnie, a połowa deklarowała się jako osoby niepijące tego trunku. Test był podzielony na dwie fazy. Pierwsza badała czynniki przekonujące do zakupu napoju. W niej osoby biorące udział w teście podchodziły do lodówki pełnej różnych marek trunku i jeśli chcieli dokonać zakupu, wybierali jedną z nich. Konsumenci podchodzili do nich, a dzięki specjalnym goglom, badający mogli sprawdzić gdzie i w jakim czasie skupiał się wzrok. Wyniki pokazały, że przeciętnie opakowaniom przyglądano się przez 1.17 sekundy. Najwięcej czasu poświęcano na przyjrzenie się opakowaniom marki, która następnie zostawała kupiona. W drugiej części testów brały udział tylko osoby, pijące eggnog. Polegał on na degustacji sześciu porcji alkoholu. Trzy z nich były ułożone obok opakowania marki, z której pochodził trunek – pozostałe trzy były nieoznakowane. Testerom jednak nie wspomniano o tym, że napoje bez butelek, to dokładnie trzy te same produkty co wcześniejsze. Okazuje się, że opakowanie ma duże znaczenie w przypadku tych prób. Osoby biorące udział w badaniu miały ocenić alkohole w dziewięciu kategoriach. Pierw dano im do spróbowania butelkowane napoje – wyniki ukazały, że najgorszym alkoholem był tani odpowiednik, z kolei najlepiej oceniano popularną markę. Przy próbie na ślepo największą różnicę w ocenach zanotowano w przypadku organicznego produktu z wysokiej półki. Jego odbiór na tyle się zmienił, że konsumenci zdecydowali, że jest to najgorszy napój z grupy. Gorszą opinię wygłoszono również na temat taniego produktu. Z kolei – nieznacznie – poprawił się sposób w jaki konsumenci postrzegają masowo wyrabiany produkt.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Opakowanie kartonowe w centrum zainteresowania świata

W ostatnich latach obserwujemy trend związany z większym zużyciem kartonu w produkcji opakowań. Ma być nie tylko pięknie, ale i ekologicznie! Luksusowo i elegancko! To właśnie w tym obszarze zabłysnąć chcą marki premium. Karton to nie mikroplastik, ale materiał, który można łatwo poddać recyklingowi.

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty