Wcale metale. Europejski rynek opakowań i zamknięć metalowych.

Często nie zdajemy sobie sprawy z ich obecności w naszym życiu, przekonani, że rynkiem „rządzą polimery”. Metale, a wśród nich zwłaszcza aluminium - eksperci przewidują, że w nadchodzących latach nadal będą one ważną częścią rynku opakowaniowego, a w przypadku poszczególnych grup produktowych ich udział może nawet istotnie wzrosnąć.

 

Stal i aluminium są sprawdzonymi i atrakcyjnymi materiałami opakowaniowymi: sugerujące swoim wyglądem wysoką jakość, stanowią jednocześnie barierę ochronną przed szkodliwymi substancjami i nadają się do powtórnego przetwarzania. „Obecnie odsetek metalowych opakowań przeznaczanych na recykling wynosi ponad 70 proc.” - mówi Oliver Kutsch, dyrektor zarządzający instytutem badań rynkowych Ceresana. „Jednocześnie metal napotyka coraz więcej konkurencyjnych materiałów, w szczególności tworzywo sztuczne”. Organizacja zbadała europejski rynek puszek, tubek i innych opakowań oraz zamknięć wykonanych z metali. Uwzględniane w jego ramach produkty dzielą się w zależności od przeznaczenia – należą do nich przykładowo puszki do piwa, tacki na gotowe posiłki, tubki na środki farmaceutyczne, wiadra do farb, jak również wielkogabarytowe opakowania wykorzystywane w transporcie, jak kontenery IBC. Według informacji pochodzących z badania Ceresany wolumen rynku metali odnawialnych w Europie wyniesie do 2021 około 284 miliardy jednostek.

 

Energetyzujące energetyki

Od 2005 roku wzrastająca sprzedaż napojów energetyzujących, wprowadzanie nowych produktów, niskie ceny, jak i doskonały potencjał przetwórczy spowodowały, że stopień wykorzystania metalowych puszek do popularnych „soft drinków” wzrasta średnio o 4 proc. rocznie.

 

Również cieszące się coraz większym zainteresowaniem konsumentów napoje na bazie piwa rozlewane są coraz częściej do puszek niż do szklanych butelek. Co więcej, obecna sytuacja ekonomiczna ludności w Europie sprawia, że rzadziej niż kiedyś pijemy piwo w barach i restauracjach, częściej decydując się na kupno tych napojów w sklepie i skonsumowanie ich w domu. Ceresana przewiduje w obliczu takiego trendu spadek udziału szklanych butelek wielokrotnego użytku na rzecz puszek z metalu.

 

Kapsel zamiast korka

Aluminium będzie zatem coraz bardziej znaczącym materiałem opakowaniowym na rynku napojów. Oprócz przejścia od szklanych butelek do puszek, zmiany zajdą także w przypadku wykorzystania kapsli i nakrętek z metalu. Pojawią się one zwłaszcza w segmencie win oraz płynów leczniczych. Korki do wina wprawdzie przez długi czas nie miały solidnego przeciwnika, a producenci z wielką ostrożnością wprowadzali rozwiązania z tworzyw sztucznych. Metalowe nakrętki cechuje obecnie największy wzrost stopnia wykorzystania: pomijając pozostałe względy, ich dużą zaletą jest łatwość w otwieraniu i brak potrzeby wykorzystywania dodatkowych narzędzi. Butelka może być również wielokrotnie zamykana i otwierana.

 

Konserwy dla oszczędnych?

Puszkowana żywność jest kupowana w coraz większych ilościach w krajach, które w 2008 roku dotknął regres gospodarczy.

 

Ze względu na jej relatywnie niską cenę i efektywny sposób konserwowania spora część ludności chwali sobie ten sposób przechowywania produktów spożywczych. W ciągu ostatniej dekady produkcja żywności w puszkach wzrosła o ponad miliard sztuk. Istnieje wprawdzie tendencja do odchodzenia od aluminiowych opakowań na rzecz mrożenia, jak również sprzedaży świeżych produktów – taka forma żywności ma być zdrowsza dla konsumentów. Mimo wszystko jednak z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną przewiduje się, że w średnim okresie sprzedaż konserw będzie rosła w niektórych krajach.

 

Lek nadal z tubki

Tuby i inne pojemniki wykonane z tworzywa sztucznego stały się znaczące w przypadku pakowania produktów takich jak sosy, dressingi i przyprawy. Tuby z aluminium są jednak w dalszym ciągu istotne na rynku farmaceutycznym, dzięki swojej hermetyczności. Aluminium stanowi doskonałą barierę, która chroni zawartość przed powietrzem i światłem.

 

Metal ten jest również odporny na wysokie temperatury, co pomaga w utrzymywaniu sterylności i świeżości środków farmaceutycznych. Na przestrzeni następnych lat korzystanie z leków w tubkach będą napędzać zmiany zachodzące w rozwijających się systemach zdrowotnych. Dotyczą one zwłaszcza Europy Wschodniej. Trend ten znajdzie jednak swoje odzwierciedlenie także w zachodniej części naszego kontynentu – starzenie się społeczeństw będzie impulsem do produkowania coraz większej ilości produktów takich jak maści.


Herbata z trąbą

 

 

 

Limitowana edycja aluminiowych puszek na herbatę w kształcie słoni to przykład tego, jak ciekawy może być design tej formy opakowań. Ich intrygujący kształt z pewnością wyróżni je na sklepowej półce i przyciągnie wzrok klientów. Zwrócił on również uwagę jury w plebiscycie Red Dot 2014 – puszki zaprojektowane przez firmę Springetts Brand Design Consultants z Londynu zostały nagrodzone w kategorii komunikacja wizualna. Charakterystyczna forma opakowań sprawia, że bardzo mocno kojarzą się one z produktem w nich zawartym, czyli herbatą firmy Williamson. Szeroka gama unikalnych grafik umieszczanych na puszkach pozwala trafić do większej publiczności oraz czyni z nich przedmioty kolekcjonerskie.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Nie wszystko złoto, co się świeci

Pragnienie doskonałości inspiruje. Migoczące, błyszczące, promieniujące opakowania kojarzą nam się z czymś eleganckim, odświętnym i ekskluzywnym. W związku z tym producenci stosują dużo ciekawych technologicznych tricków, aby zadowolić wymagających klientów. Wszystkie zabiegi w trakcie produkcji opakowań mają na celu jedno – wpłynąć tak na naszą podświadomość, aby uzyskać efekt „WOW” i „kup mnie”.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty