Winna etykieta. Laureaci konkursu Finat Label Awards 2012.

Konkurs Finat Label Awards to ważna rozgrywka w świecie etykiet. Tegoroczna, już 32. edycja przekroczyła pułap trzystu zgłoszeń z 53 firm z całego świata – także z Polski, jak również odległej Brazylii i Peru. Do biura konkursu wpłynęło 325 etykiet najróżniejszych produktów, takich jak wina, leki czy oleje napędowe. Pięcioosobowy panel sędziowski ze znawstwem ocenił każdą z nich.

 

Chociaż jakość nadesłanych w tym roku zgłoszeń nie zawiodła, to jednak sędziowie postanowili być bardziej krytyczni w swojej ocenie, stąd na wyróżnienie w konkursie zasłużyło mniej niż sto etykiet. Jednym z tegorocznych trendów były projekty przeznaczone do celów marketingowych w grupie użytkowników końcowych – z liczbą 250 stanowiły lwią część zgłoszeń. Z roku na rok wzrasta również ilość etykiet typu shrink sleeve. Niekwestionowanymi zwycięzcami w tym roku były firmy indyjskie, którym przyznano aż dwanaście nagród, jak i tureckie oraz niemieckie. Polska uplasowała się na czwartym miejscu z dziewięcioma nagrodami, z których aż sześć otrzymała firma Skanem Poznań (a kolejne dwie przyznano Skanem Skurup oraz Skanem Durham). Poniżej prezentujemy zwycięzców poszczególnych kategorii.

 

Le Pich

Best In Show

Marketing

Collotype, Stany Zjednoczone

Sędziowie byli pod dużym wrażeniem tej etykiety nie tylko ze względu na techniczne dopracowanie, ale także jej artystyczne walory. Zastosowanie litografii offsetowej i sitodrukowej wraz z delikatnym i precyzyjnym foliowaniem oraz dodatkowym tłoczeniem podkreślają wysoką jakość produktu. Projekt jest wykończony w najdrobniejszych szczegółach i stanowi prawdziwą chlubę dla producenta i całej branży etykiet.

 

 

Christobel’s

Marketing

Collotype, Australia

Sposób, w jaki przedstawione są kwiaty na tych trzech etykietach, przypomina stylem rysunki w ilustrowanych podręcznikach o florze i faunie z początku XIX wieku. Ostrość i dokładność konturów kwiatów, motyla, pszczoły i ptaka sprawia, że wszystkie detale są wiernie oddane.

Subtelny znak marki w szarym kolorze nie rzuca się w oczy i stanowi tło etykiety. Projekt przekazuje bardzo dużo informacji, w tym nawet nazwę gatunku roślin „ukrytą” na szarym tle. Etykieta Christobel’s to przykład wzorcowego wykorzystania litografii offsetowej.

 

 

Coeur de Lion

Marketing

Pragati Flexo Pvt. Ltd., Indie

Projekt stanowi przykład świetnego wykorzystania papieru z metalizowanym podłożem w tylko czterech kolorach. Tłoczenie w takich miejscach, jak kontury tarczy czy logo z lwem zostało dokładnie wykonane. Ostateczny rozkwit ciemnoniebieskiego, holograficznego tła podkreśla jasność pozostałych elementów etykiety. W opinii jury jest to świetnie wykonana praca przy zastosowaniu flekso UV.

 

 

Musztarda Mövenpick

Marketing

Permapack AG., Szwajcaria

Kompaktowa, ciekawie zaprojektowana etykieta z wyróżnionym logo marki w kolorze białym na granatowym tle. Ilustracja, utrzymana w prostej stylizacji, wiernie oddaje wygląd musztardy. Dodatek w postaci foliowania na zimno nadaje elegancji produktowi premium. Projekt wykonano techniką fleksografii.

 

 

Bio Bact Tomat

Skanem Skurup AB, Szwecja

Marketing

Ilustracja przedstawia apetycznie wyglądającą miskę dojrzałych pomidorów i papryki, a wysokie nasycenie kolorów wyróżnia ją spośród innych elementów oprawy graficznej. Do logo w prawym górnym rogu wykorzystano czarną, wyraźnie zarysowaną czcionkę. Ciekawy zabieg graficzny prowadzi wzrok na dół butelki, gdzie konsument może znaleźć więcej informacji. Etykieta została wykonana techniką flekso z wykorzystaniem czterech kolorów.

 

 

Platinum Max Expert XD 5W-30

Skanem Poznań, Polska

Marketing

Tło etykiety ciekawie kontrastuje z białymi i czerwonymi obszarami. Napis czcionką typu reversed-out jest bardzo wyraźny i czytelny. Pasek informujący o dacie napełnienia można łatwo usunąć. Projekt wykonano w technice flekso UV.

 

 

Cinderella Hair & Body Wash

Skanem Poznań, Polska

Marketing

Ta etykieta została wybrana z wielu nadesłanych zgłoszeń (ponad 70) w podkategorii kosmetyków. Całość została wykonana przy zastosowaniu procesów sitodruku i fleksografii. Czterokolorowe tło z niewielką winietą jest ładne i regularne. Białe litery wykonane w sitodruku są bardzo wyraźne i dokładne. Czterokolorowa ilustracja Kopciuszka została wzięta w ramkę-lustro przy użyciu foliowania na zimno. Efektu dopełniają gwiazdki i kółka otaczające główną grafikę, dodając całości blasku.

 

Arshonil Rasayanarn

Pragati Flexo Pvt. Ltd., Indie

Marketing

Uatrakcyjnienie etykiety produktu farmaceutycznego z pewnością nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza w przypadku tego konkretnego artykułu. Jednak w opinii jury udało się tego dokonać dzięki holograficznemu tłu, które wyróżnia produkt spośród innych leków. Ciekawe zastosowanie sitodrukowego lakierowania wybiórczego pozwala podkreślić poszczególne elementy etykiety. Całość została wykonana techniką flekso i sitodruku.

 

NFC Sticker Touch 2ID

Schreiner Group GmbH & Co., KG., Niemcy

Marketing

Stopniowo wprowadzaną na rynek technologię NFC – Near Field Communication, czyli komunikację bliskiego zasięgu można już znaleźć w nowszych modelach Blackberry. System ten został zdefiniowany jako bezpieczny, a łatwa do zamontowania naklejka jest w stanie przechowywać mnóstwo informacji – odcisk palców, weryfikację wieku, nazwisko, adres itd. Kolejnym plusem jest fakt, że naklejkę można umieścić na każdej powierzchni, w tym na metalu, i jest ona na tyle cienka, że bez problemu mieści się wewnątrz telefonu. Do produkcji tej nietypowej etykiety zastosowano technologię druku cyfrowego.

 

Harmony Fruit & Yoghurt Dessert

Pago International AG., Szwajcaria

Marketing

Staranna i dopracowana etykieta-broszura o niezwykłym kształcie. Ta praca obejmuje trzy dwustronne kartki i jedną do oderwania z informacją o kaloriach. Mała, czarna czcionka, jest wyraźna i czytelna. Ilustracja z ananasem dobrze prezentuje się na kwadratowym, czarnym tle. Dostęp do broszury jest łatwy, a perforacje i sztancowanie są wykonane z dużą dokładnością. Druk typograficzny przyniósł tu bardzo dobry rezultat.

 

Print Buyer

Pilot Italia SpA, Włochy

Marketing

Etykieta jak ramka na zdjęcia w połączeniu z ciekawą, chociaż nie innowacyjną, aplikacją. Główną ideą w tym projekcie było zakrycie części obszaru okładki magazynu etykietą, którą można oderwać i uzyskać dostęp do umieszczonych pod nią informacji. Litografia offsetowa została wykorzystana do wykonania głównej ilustracji, co nadało jej nowoczesny wygląd. Obrazek w ramce daje ciekawe wrażenia dotykowe dzięki lakierowaniu, zaś błyszczący lakier pokrywa główną grafikę. Projekt stanowi połączenie fleksografii, sitodruku i litografii offsetowej.

 

Running Girl

Germark S.A., Hiszpania

Marketing

W tych etykietach wykorzystano soczewkowe podłoże drukowe, aby uzyskać przyciągający wzrok efekt 3D. Wizerunek biegnącej dziewczyny przykuwa uwagę i może być wykorzystany w wielu aplikacjach. Użyta tu fleksografia spełniła swoje zadanie, czyniąc etykietę silnym narzędziem promocyjnym.

 

The Art of Labels Purgina – Hand

Purgina, Słowacja

Marketing

Kolejna etykieta do celów promocyjnych. Połączenie fleksografii, sitodruku i litografii offsetowej pozwoliło na uzyskanie tego niemal eterycznego wyglądu butelki, który w pełnej krasie ujawnia się dopiero w świetle UV. Grafika została wydrukowana w kolorach CMYK.

 

Perlmutt/Goldrausch

FS-Etiketten GmbH, Niemcy

Marketing

Te dwie etykiety o nieco teatralnym wyglądzie zostały wykonane z wykorzystaniem technologii druku typograficznego i srebrnego atramentu, który nadaje im wizualną głębię i świadczy o wysokiej jakości produktu. Na tle w kolorze głębokiej czerni umieszczono grafiki, sugerujące luksusowy charakter żeli „Gorączka złota” oraz „Perła”.

 

Comma Profile

Skanem Durham, Wielka Brytania

Zadruk

Proste spojrzenie na etykietę, ale z ciekawym procesem produkcyjnym. Do wydrukowania głównych elementów grafiki wykorzystano tu fleksografię. Elegancko wycieniowane tło posiada delikatną winietę. Zastosowanie czerwonego i niebieskiego koloru wokół logo wyróżnia te elementy na etykiecie. Ciekawy jest jednak sposób, w jaki uzyskano efekt holograficzny. Odpowiednio ukształtowana folia wchodzi w kontakt z lakierem wybiórczym, który powoduje reakcję chemiczną. Po usunięciu folii lakier zostaje zaimpregnowany z dekoracyjnym, przezroczystym efektem holografii.

 

Metaxa 7*

Cabas S.A., Grecja

Zadruk

Atrakcyjna, subtelnie metalizująca etykieta została wydrukowana w procesie typografii. Głęboki odcień niebieskiego kontrastuje ze złotym tłem. Ordery i wyróżniona data 1888 w oprawie graficznej nadają produktowi autentyczności. W etykietę wpisanych jest kilka delikatnych, niemal ukrytych obrazów.

 

Bondex Express

Schäfer-etiketten GmbH & Co., KG., Niemcy

Zadruk

Etykieta na wieczku tego produktu informuje o kolorze znajdującego się w nim lakieru, zaś pozostałe wiadomości dla konsumenta są umieszczone na pojemniku. Dopasowanie barwy jest kluczowe dla wzorników na obu etykietach. W projekcie wykorzystano litografię offsetową dla głównych elementów grafiki, zaś fleksografię w lakierowaniu i foliowaniu na zimno. W rezultacie otrzymano dopracowaną etykietę, na której umieszczono wiele informacji o stosowaniu produktu. Mała czcionka jest czytelna, zaś obraz domu wyraźny i ostry.

 

Binop August Faller KG., Niemcy

Zadruk

Świetna, przyciągająca wzrok etykieta została wykonana przy użyciu tylko dwóch kolorów. Barwy biała i czarna zostały wydrukowane na metalizowanym substracie. Teksty informacyjne są czytelne, a zastosowanie sitodruku hybrydowego do pewnego stopnia wygładza winiety. Prosty, lecz efektywny rezultat uzyskano dzięki technologii druku cyfrowego.

 

Soplica Szlachetna Wódka

Skanem Poznań, Polska

Zadruk

Tradycyjną etykietę wyróżnia charakterystyczny kształt. Połączenie fleksografii, sitodruku i foliowania na zimno przyniosło w efekcie bardzo ciekawy projekt. Rysunek posiadłości w centralnej części i certyfikat u dołu etykiety są niezwykle realistyczne. Złote obramowanie i medaliony mają nadać projektowi powiew luksusu i wysokiej jakości. Mimo kursywy i małego rozmiaru czcionki tekst jest w pełni czytelny, a czerwona nazwa marki kontrastuje z szarym tłem.

 

Eveline Cosmetics

Skanem Poznań, Polska

Etykiety nieklejone

Kolejne zgłoszenie potwierdzające fakt, że fleksografia była w tym roku dominującym trendem. Zdjęcie wykorzystane w oprawie graficznej świetnie oddaje odcienie skóry. Szare tło zapewnia także ciekawy kontrast. Czcionki czarna i kolorowa posiadają ostre kontury i są bardzo czytelne. Srebrny połysk w nazwie marki dopełnia całości.

 

Cubraxis M

Pragati Flexo, Indie

Etykiety nieklejone

Znów wykorzystanie fleksografii zaowocowało nagrodą. Białe, kartonowe pudełko zdobią kontrastujące ze sobą kolory. Delikatny, błyszczący lakier w tle wielokrotnie powtarza nazwę marki w niemal podprogowy sposób. Tekst jest wyraźny i czytelny, zatem spełnia warunek opakowań dla branży farmaceutycznej.

 

Coca-Cola Studio Kaprol

Etimag Etiket, Turcja

Etykiety nieklejone

Ciekawy projekt z zamkiem błyskawicznym biegnącym wzdłuż butelki na etykiecie typu sleeve. Chociaż charakterystyczna, czerwona nazwa marki pozostaje bez dwóch zdań rozpoznawalna, to jednak nie dominuje w tym designie. Świetna oprawa graficzna sprawia, że znany napój odchodzi od swojego typowego wyglądu. Offsetowy zadruk litograficzny na białym tle daje czysty i schludny efekt.

 

Plakietka z kompensatorem ciśnienia

Schreiner Group GmbH & Co. KG., Niemcy

Innowacja

Sekretem tej innowacji jest podjęte ryzyko i odkrycie, jak czułe na nacisk produkty mogą pomóc rozwiązać konkretny problem lub też jak etykieta może przyczynić się do usprawnienia linii czy generowania oszczędności. W tym przypadku głównym celem było znalezienie jednokierunkowego zaworu do zredukowania ciśnienia wewnątrz elektronicznej jednostki kontrolnej i ochrona przed zmianami ciśnienia. Istotna jest tu także ochrona przed brudem i wodą. Cel został osiągnięty poprzez zastosowanie przepuszczającej powietrze membrany dzięki technologii samoprzylepnej. Plakietka z membraną została wydrukowana przy pomocy druku termotransferowego. Wyeliminowało to potrzebę drogiego i czasochłonnego ustawiania kompensatorów ciśnienia.

 

Orion Clean Card Pro

Auraprint Oy, Finlandia

Innowacja

Głównym celem produktu jest sprawdzenie czystości danej powierzchni, zwłaszcza przeznaczonej do kontaktu z żywnością lub przyrządami medycznymi. Zaimpregnowana chemicznym odczynnikiem gaza została umieszczona pomiędzy dwoma sztywnymi kawałkami folii. Wskaźnik w gazie reaguje na pozostałości białek, zmieniając kolor chemicznego składnika w tkaninie z żółtego na zielony lub niebieski, w zależności od stopnia zanieczyszczenia. Produkcja tej złożonej struktury wymagała wytworzenia materiału w jednym przebiegu na zmodyfikowanej prasie do etykiet. Rezultat z pewnością przyczynia się do czystszego środowiska pracy.

© Finat


« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Hot red – to prawdziwa miłość!

Czerwony to kolor miłości. Powszechnie wiadomym jest, że czerwony jest kolorem dynamiki, przyciąga uwagę i ma bardzo silny ładunek emocjonalny. To najgorętsza ze wszystkich barw, to kolor życia, emocji i skrajnych uczuć. To właśnie na dowód głębokiego, gorącego uczucia kupujemy czerwone róże oraz pralinki w opakowaniu w kształcie czerwonego serca.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty