Biopojazd przyszłości. Prototyp samochodu Biofore z biomateriałów

Wykorzystanie odnawialnych surowców od firmy UPM umożliwiło stworzenie prototypu pierwszego w pełni ekologicznego samochodu Biofore, którego premiera odbyła się 4 marca 2014 r. na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie. Za projekt i wykonanie prototypu odpowiedzialni są studenci z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Helsinkach.

 

Kiedy Henry Ford przeszło sto lat temu rozpoczął masową produkcję Fordów T okrzyknięto ten moment motoryzacyjną rewolucją. Kolejnym przełomowym wydarzeniem było wypuszczenie na rynek w 2008 r. pierwszej Hondy FCX Clarity napędzanej wodorem Jednak na pierwsze w pełni ekologiczne auto (zbudowane i jednocześnie napędzane biomateriałem) trzeba było jeszcze trochę poczekać. Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Genewie firma UPM Raflatac i Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach zaprezentowały efekt swojej czteroletniej pracy – prototyp samochodu Biofore.

 

Budowa ekologicznego auta wyglądała następująco. Większość części tradycyjnie wykonywanych z platiku zastąpiono trwałymi i bezpiecznymi ekologicznymi zamiennikami: UPM Formi i UPM Grada. Z termoformowalnego materiału drewnianego UPM Grada wykonano podłogę w kabinie, środkową konsolę, osłonę wyświetlacza oraz panele drzwiowe. Z biokompozytu UPM Formi wykonano maskę przednią, progi, deskę rozdzielczą, panele drzwiowe i panele wewnętrzne. Materiał ten składa się z włókien odnawialnych i plastiku, jest nietoksyczny, bezzapachowy i zachowuje wysoką jakość, co ułatwia formowanie wtryskowe, wytłaczanie czy kształtowanie termiczne. Z kolei samoprzylepne etykiety UPM Raflatac znalazły zastosowanie wewnątrz i na zewnątrz auta, a także posłużyły do oznaczenia części zamiennych. Wszystkie etykiety użyte w prototypie samochodu Biofore wyprodukowano z wykorzystaniem klejów najnowszej generacji i bez zastosowania rozpuszczalników. Dzięki zastosowaniu powyższych eko zamienników znacznie zmniejszono wpływ produkcji samochodu Biofore na środowisko naturalne.

 

Ekologia na kółkach

Pojazd jest napędzany odnawialnym biopaliwem na bazie drewna UPM BioVerno, które znacznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych w porównaniu do paliw kopalnych. UPM BioVerno jest przystosowane do wszystkich silników wysokoprężnych, w tym niskoemisyjnego silnika diesla o pojemności 1,2 litra, który zastosowano w prototypie samochodu Biofore. Ponadto, dzięki wykorzystaniu biomateriałów firmy UPM samochód jest lżejszy od swoich odpowiedników o około 150 kilogramów, co zmniejsza zużycie paliwa. „Jesteśmy dumni, że zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy ten pojazd. Pokazuje on światu, że obecne biomateriały stanowią realną alternatywę dla tradycyjnych materiałów zawierających substancje ropopochodne. Podczas ostatnich czterech lat pracy nad prototypem samochodu Biofore nasi studenci przekonali się, że biomateriały prezentują nie tylko wysoką jakość i trwałość, lecz także otwierają nowe możliwości w zakresie projektowania” – skomentowała Pekka Hautala, kierownik projektu z Uniwersytetu Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. „Nasza strategia Biofore zakłada tworzenie wartości z odnawialnego surowca  – drewna pozyskiwanego z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony  – i tworzenie przyszłości opartej na odpowiedzialnej gospodarce surowcami. Prototyp samochodu Biofore jest tego najlepszym dowodem. Ponadto prezentuje potencjał biomateriałów firmy UPM nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym, lecz także w innych dziedzinach, takich jak wzornictwo czy akustyka. Materiały te mają szerokie spektrum zastosowań przemysłowych i konsumenckich, a ich możliwości są niemal nieograniczone. Jesteśmy dumni ze współpracy ze studentami inżynierii motoryzacyjnej i wzornictwa przemysłowego oraz z owoców naszych wspólnych działań ” – dodała Elisa Nilsson, wiceprezes ds. komunikacji i zarządzania marką w firmie UPM. 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Nie wszystko złoto, co się świeci

Pragnienie doskonałości inspiruje. Migoczące, błyszczące, promieniujące opakowania kojarzą nam się z czymś eleganckim, odświętnym i ekskluzywnym. W związku z tym producenci stosują dużo ciekawych technologicznych tricków, aby zadowolić wymagających klientów. Wszystkie zabiegi w trakcie produkcji opakowań mają na celu jedno – wpłynąć tak na naszą podświadomość, aby uzyskać efekt „WOW” i „kup mnie”.

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty