Księga wiedzy odrzuconej. Pierwsza książka niewykorzystanych pomysłów.

Grzebanie w badawczych „śmieciach” z już zrealizowanych projektów, analizowanie transkrypcji i dygresji padających podczas wywiadów indywidualnych oraz grupowych,  odczytywanie myśli zapisanych na marginesie notatek czy w rogu zdjęcia. Właśnie powstała pierwsza w Polsce księga wiedzy odrzuconej.

 

Średniej wielkości firma badawcza przeprowadza rocznie kilkanaście tysięcy fokusów i badań IDI, z których powstają tysiące stron transkrypcji. Większość zebranej wiedzy zawiera odpowiedzi na pytania klienta, ale część – dygresje respondentów, nietypowe komentarze, swobodne wypowiedzi wykraczające poza problem badawczy czy kategorię – trafia do kosza. Najciekawsze z nich, które znalazła Agata Grabowska oraz jej zespół, zostały opublikowane w całości jako Trashbook.

 

Recykling idei

TrashBook to nic innego jak zbiór skrawków, ścinków i resztek badawczych, które pojawiły się w głowie moderatora podczas przeprowadzanych badań i nigdy nie ujrzały światła dziennego, ponieważ nie dotyczyły bezpośrednio badanego konceptu, opakowania czy komunikacji. Skąd pomysł na taką publikację? „Po pierwsze wydało mi się warte upowszechnienia, w jaki sposób można uprawiać recykling badawczy, aby inni badacze z branży mogli to robić posiadając duże ilości danych. Po drugie, znaleźliśmy sporo ciekawostek, którymi chciałam się podzielić z branżą marketingową. Po trzecie, najbardziej prozaiczne i najmniej ważne, wygranie pierwszej nagrody publiczności na XIII Kongresie Badaczy Rynku i Opinii za ideę projektu obligowało mnie do napisania tekstu” – podsumowała autorka. Agata Grabowska, doktor socjologii zatrudniona w agencji McCann Warsaw, zdecydowała się zebrać wszystkie badawcze „śmieci” w całość – od lipca do sierpnia 2012 r. przeanalizowała ponad tysiąc stron transkrypcji, kilkadziesiąt dzienniczków i kart z zadaniami wypełnionymi przez respondentów, ponad dwieście zdjęć oraz nagrania z 12 grup fokusowych z czterech różnych badań przeprowadzonych przez agencję McCann Warsaw. Opracowane na tej podstawie wnioski, udekorowane ilustracjami Marcina Sosińskiego, w formie TrashBook można pobrać bezpłatnie pod adresem trashbook.pl.   

Jak żakiet Chanel

Na 36 stronach znalazło się wiele arcyciekawych pomysłów, które można by wykorzystać przy projektowaniu opakowań wszelkiego rodzaju produktów. Naszą redakcję najbardziej zaintrygował case dotyczący kociej karmy. Podczas jednego z badań okazało się, że puszyste respondentki posiadające koty częściej kupują karmę „light”, ponieważ zwierzęta te są idealnym partnerem do odchudzania („Mąż może znarowić, córka nie ma jeszcze nadwagi, przyjaciółki częściej nas krytykują niż wspierają” – cytat z Trashbook). Ten trend poparto już badaniami; agencja 4P research mix doszła do wniosku, że polskie „kocistki” są średnio o 5 kg grubsze niż np. właścicielki psów i gorzej oceniają swój wygląd, częściej są na diecie, ale preferują diety niż aktywność fizyczną, i co najważniejsze dla producentów kociej karmy – częściej szukają specjalistycznych produktów dla swoich pupilów (badanie „Czas na Polki”). Ważną informacją był również fakt, że koty się nie starzeją i wyglądają równie dobrze w każdym wieku, niczym markowy żakiet. Dlatego niechętnie konsumentki kupują karmę dla kota „seniora”, jeśli ich pupil wygląda nadal na naście lat. Respondentki również narzekały na reklamy kociej żywności – zwłaszcza na „te burżujskie nogi” młodych modelek na obcasach, które nijak nie przystają do rzeczywistości (przeciętna polska kocistka ma średnio 48 lat, nadwagę i nie chodzi po domu w butach na obcasach). „TrashBook jest próbą zwrócenia uwagi na to, że tak naprawdę najważniejszy jest nasz sposób myślenia, a niekoniecznie bardzo wyszukany software czy jakieś narzędzie obliczeniowe. Dane są wszędzie wokół nas, sztuka polega na ich wydobyciu, znalezieniu, na odpowiednim szkoleniu ludzi. Tak jak w dizajnie zwrócono uwagę ostatnimi laty na zasadę re-use & recykle, tak samo należy zrobić w odniesieniu do danych. Nasz skromny i trochę partyzancki projekt jest tego przykładem” – podsumowała ideę Trashbook autorka.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zmiana

Warto wiedzieć, że na dobrą zmianę opakowania zawsze jest odpowiednia pora. Nie liczy się ani dzień, ani pora roku, ani koniunktura. Liczy się tylko wola zmiany i nowa, lepsza wizja. Ktoś mądry zauważył, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Tak, to się zgadza. Ja dodałabym również, iż postrzeganie zależy od naszej wiedzy, predyspozycji, umiejętności, doświadczenia, mądrości, inteligencji, poczucia humoru...

Reklama

Ankieta

Jak oceniasz nową stronę internetową

5
4
3
2

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty