Kosmiczne jedzenie. Kontrola jakości artykułów spożywczych przez NASA

 

W ramach programu HI-SEAS, realizowanego przez NASA we współpracy z Jean Hunter z Uniwersytetu Cornella i Kim Binstead z Uniwersytetu na Hawajach, sześciu naukowców przez cztery miesiące mieszkało w namiocie na zboczu wulkanu Mauna Loa (na wysokości ok. 2 500 m2). To specyficzne miejsce wybrano ze względu na fakt, że panujące tam warunki idealnie odpowiadają życiu na Marsie. Bowiem celem programu była weryfikacja jakości jadanych przez astronautów posiłków podczas podróży w kosmosie.

Sprawdzano zarówno gotową do spożycia żywność, jak i składniki, z których można przygotować jedzenie w warunkach nieważkości. Brano pod uwagę również fakt, że z jednej strony czynności „w kuchni” pozwalają na przełamanie rutyny dnia codziennego astronautów, ale z drugiej pochłaniają dużo cennego czasu. W wyniku badań okazało się jednak, że brak różnorodności menu jest o wiele większym problemem niż utrata kilkudziesięciu minut na „gotowanie” – może bowiem doprowadzić do przemęczenia organizmu, a w konsekwencji do jego niedożywienia. Jak utrzymać zbalansowaną dietę, gdy w stacji kosmicznej brakuje nie tylko czasu, ale również wody i przyborów kuchennych? „Dzięki wyposażeniu astronautów w artykuły spożywcze pakowane w barierowe pojemniki, podobne do tych wydłużających okres przydatności do spożycia, zapewnimy im urozmaiconą dietę oraz lepsze samopoczucie” – skomentował Angelo Vermeulen, członek załogi mieszkającej na zboczu hawajskiego wulkanu. Mimo iż wyniki te muszą zostać dogłębnie przeanalizowane, hipoteza ta zdaje się pokrywać ze standardami HACCP, dotyczącymi analizy bezpieczeństwa produktów spożywczych. Co ciekawe, zostały one opracowane w latach 60. m.in. przez Paula Lachanca, pierwszego koordynatora menu astronautów NASA wylatujących w podróże kosmiczne. Na Ziemi zostały one wprowadzone w USA dopiero w latach 70., co pokazuje, że trendy kontroli żywności w kosmosie wpływają również na „ziemskie” zwyczaje żywieniowe.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Co to jest Marka?

Marka jest określona przez opakowanie daleko bardziej niż przez sam produkt. Niewielu ludzi jest w stanie rozpoznać swoje papierosy, jogurt czy mleko wśród nieoznakowanych próbek. Nieoznakowane produkty to produkty niezadrukowane. Dopiero opakowanie zadrukowane przekazuje treść konsumentowi. Dzięki drukowi wyrażamy treść obrazem i przekazujemy odbiorcy to co chcemy o produkcie powiedzieć.

Reklama

Ogłoszenia

Stanowisko:
Region:
zobaczy wszystkie oferty